Hemma bra, borta bäst…

Stall Lövholmen

Äntligen kom veckan som jag och Fredo skulle få lite tid tillsammans hemifrån. Jag har verkligen sett fram emot att komma iväg och njöt i fulla drag när vi lämnade ett regnigt Tumba, lera och trista dagar bakom oss för att åka på vår roadtrip mot Göteborg med lite stopp på vägen.

I tisdags bar det av mot Göteborg men först skulle vi stanna till Jönköping och familjen Eckert-Johansson ett par dagar, ett måste att besöka dem om vi är i krokarna. Det gick rätt snabbt med bilen dit och känslan av att åka på roadtrip infann sig riktigt aldrig ha ha… 😉 Jag älskar ju roadtrips! 😀

åker

activiahagenVi åkte förstås kungligt i Fredos bil, som att gå ur soffan hemma till en annan soffa och live TV (natur, människor och bilar som fladdrar förbi) har man ju också. Lyxigt! I Jönköping bor vi så fint i familjens lägenhet så det är som att kliva in på 5* hotell och utanför fönstret kan man hälsa på hästarna, här är Activia som nyfiket undrar vem som plötsligt öppnade fönstret på morgonen när vi vaknade!
Väldigt mysigt!!! Önskar jag hade så hemma, hästarna kunde gärna få bo i vårt hus om jag fick bestämma 😀

Förutom god mat och härligt sällskap i Torgil, Susanne och Ellinor i 2 dagar så hann vi med lite bilåkande inne i Jönköping som är en trevlig stad med fin och kuperad natur, en njutning att åka omkring och se alla fina små gårdar och vatten nästan överallt! Vi åkte förstås till Charlies också, det är ju en super affär om man gillar hästsaker vilket jag gör!!! 😉 Efter en tämligen lång stund, Fredo väntade tålmodigt i bilen surfandes under tiden, hittade jag ett fynd som jag köpte, ett par stövlar på rea och som är större än de jag har. Eftersom jag har lite problem att stänga dem helt på vänsterbenet och jag bävar inför vintern att inte kunna ha tjocka strumpor eller ens mina vinter ridbyxor på mig om stövlarna ska passa denna vinter så kände jag mig efter (som vanligt) stor beslutsvånda nöjd med mitt inköp! I dessa kan jag ha både tjocka strumpor OCH byxor utan att klämma sönder vänsterknäet! 🙂

stövlarcharlies

På Charlies eller alla andra hästaffärer för den delen, fastnar jag alltid lite extra vid stall utrustnings avdelningen, kanske kan man hitta någon rolig eller behövlig detalj till stallet där 🙂 Blev dock bara stövlarna som kom med hem denna gång.

Vi hittade också ett bra lunch ställe ”Raggmunken” där de flesta troligtvis äter deras raggmunkar då förstås, vi tog annat på menyn, för mig blev det bakad potatis. Mums!

bakadpot

En av sakerna med semester är ju ätandet, så gott och mysigt att unna sig! På kvällarna åt vi gott och drack lite vin också, Susanne gjorde sina goda revben ena dagen och sedan blev det tacos dag två efter att vi varit ute och fixat lite med hästarna. Det fick motionera sig lite på ridbanan och jag försökte få till några slags foton men det hann bli rätt mörkt innan vi var klara.

Här är i alla fall Aquileya med 1 åriga avkomman Corlea e. Corlensky G till vänster och till höger Suanne som håller i Activia med årsfölet Dicte e. Diamant de Revel intill!

leyaleaactiviadicte

Activia är alltså halvsyster med Aquileya (samma mamma Activity på båda) som jag fött upp och sålt hit för några år sedan och Corlea är halvsyster med Chindra hemma (Aquileya är mamma till båda).
En hel hästfamilj som hör hemma både i Tumba och Jönköping alltså 🙂

fredoullaredTidigt i torsdags åkte vi till Ullared som var nästa stopp! Vi har aldrig varit där och hade väl knappt några förväntningar alls men vi tyckte väl att det var ok men inget mer. Kändes mest som ett större ÖB eller liknande och det var ganska mycket folk där skulle jag säga men inte som på sommaren, att man kan köa länge utanför och sedan trängas där inne är för mig helt obegripligt faktiskt. Men nu gick det ju bra för oss att traska runt där och lite inköp blev det, mest för mig och mest på pyjamas avdelningen ha ha 😀 Hästavdelningen var helt ointressant i alla fall.

Utanför Gekås ligger ju en del andra butiker, där hittade jag dessa, helt klart årets fynd! Älskar snow joggings och även om röda kanske inte hade varit det självklara valet om det funnits andra så blev jag ändå väldigt lycklig över dessa, skönare och varmare slit och släng skor på vintern finns inte!!

snowj

Vi trodde vi skulle bli kvar i Ullared länge med tanke på vad andra tyckt att det tar i tid men redan efter drygt 3 timmar hade vi avverkat alla affärer inkl Gekås och även ätit lunch så vi kom ned till Göteborg i god tid och slapp rusningstrafiken. Såg verkligen fram emot att komma in på hotellet och chilla på vårt rum resten av kvällen. Har varit så otroligt trött både fysiskt och psykiskt hela veckan, ett stort minus faktiskt när man väl ska vara ledig att det blir så.

Jag väntade i bilen medan Fredo checkade in oss och fixade med bagaget, hotellet har ju ingen parkering i närheten så det var lite meck med bilen just i Göteborg men jag roade mig med att studera människor som stressade runt på stan under tiden 😉 och kände mig rätt ledig just då… 🙂
Hotellet var väldigt stort och fint julpyntat!

gborgclarion

wcJag älskar verkligen att bo på hotell, så otroligt lyxigt att inte behöva tänka på något, inte städa, inte bädda, äta god frukost och bara vara om man känner för det.

Fredo skulle ju jobba som vanligt i Göteborg, hela resan byggde egentligen på att jag skulle med till Göteborg, vi gjorde det bara till en roadtrip istället för tåg som han normalt sett åker, och la sedan på några dagar till för att hinna med Jönköping också så vistelsen i Göteborg skulle väl mest innehålla mys på hotell rummet för mig men det passade mig mer än bra! 🙂 Precis vad jag behöver dvs GÖRA INGENTING!!!

Clarion är ju fräscht och fint och här bor alla i produktionen som Fredo spelar med så jag hänger mest bara med på ett bananskal här 😉 Samma dag vi kom ned gjorde jag inget mer än att passa på att kolla serier jag missat typ hela året på datorn, här är det ju till skillnad från hemma, värsta uppkopplingen så bäst att passa på!! Såg på utsikten och myste i rena hotell lakan hela kvällen!

hotellrum

Hotellfrukost är ju bara bäst, och här var det verkligen mycket att välja på!! Synd att man inte orkar så mycket som man vill bara men ändå lyckas äta alldeles för mycket och spenderar resten av dagen irriterandes över varför man nu gjorde så eftersom magen undrar vad som pågår, jag som hemma äter alldeles för litet istället kör nu någon slags motsatt effekt denna vecka vilket magen inte uppskattar. Efter några dagar av denna metod är jag också konstant hungrig hela tiden! 😀

frukost

Gott var det i alla fall!

Vi gick så småningom ned på stan och strosade runt, hittade inget kul att köpa men vi tog en lunch på ett trevligt ställe och sedan slappade vi lite på rummet igen innan det var dags att bege sig till Rondo för kvällsshowen med Uggla. Jag hade riktigt bra plats och njöt av att se Fredo spela även om jag sett föreställningen tidigare och ska se den idag igen så är det alltid kul och inspirerande med live musik!

uggla

Veckan har hittills varit jättebra förutom att jag varit så trött, haft konstant huvudvärk och känt mig total stressad hela tiden över allt möjligt ända tills idag och då är det dags att åka hem igen, redan imorgon… 🙁
Det hade behövts mycket längre tid hemifrån för att komma ned ordentligt i varv och känna sig utvilad, men nu fick jag i alla fall nästan en vecka ledigt tack vare Natalie <3 som kunde ta hand om stallet hemma så jag är såklart jättenöjd med det och hoppas att det ändå gett något positivt till kropp och knopp.

Men än ska jag inte hem!! För närvarande befinner jag mig i vertikalt läge och fikar för fullt upp det vi tog med oss från frukosten upp på rummet och ser fram emot att snart bege mig iväg på julmarknad, äta middag och sedan se showen igen!