Sociala medier.

Stall Lövholmen

Delningarna på nya låten som släpptes igår rullar på väldigt vilket är så roligt! Även dagarna rullar på väldigt då ledigheten just nu måste ha lite inslag av promotande av den nya låten så här i början.
Yes! I know – det är tjatigt! Jag håller med 🙂 Men det är det enda sättet!! Att synas överallt där man kan och helst hela tiden. Få lyssnare, få likes, få spridning och få spelningar för att sedan få radio och TV intresserade och så slutligen live turné världen runt på det eller?! 😉 Puh!

– Jaha, så då kommer nu ett till tjatigt inlägg här?? Ha ha 😀
Njaaooo..? Ja, kanske. Eller ja, alltså jag funderar på det här med sociala medier.

Mest jobb gör artisten i det här med marknadsföring generellt i vårt koncept, jag skriver och producerar och ger ut musiken och försöker väl hänga på och hjälpa till med vad jag kan med marknadsföringsdelen i alla fall på dessa forum vilket inte är så mycket att bidra med men man får försöka använda fantasin!

Tryck gärna på PLAY och lyssna!

Artisten däremot lägger in en hög växel när låten kommit ut på sina digitala plattformer såsom Spotify och iTunes osv och eftersom Young Music Sweden (mitt skivbolag) nu släppt 2 singlar inom tämligen kort tid så funderar jag nu kring det här med sociala medier – det är ibland ett lustigt fenomen när man följer vad som händer och vad som fungerar, antingen fungerar det toppen eller så tar det inte skruv alls.

ettLustigt är då kan jag tycka att om jag lägger in en bild på Hibbi där hon myser i boxen så blir det en massa likes på en timme.

Lägger jag in ”reklam” för ett singelsläpp kan det lika gärna bli en ljummen respons som en fungerande respons. Men bilden på Hibbi kommer alltid att ge respons.

Vad är skillnaden? Det kanske är för många tjatiga inlägg kring ett singelsläpp och för mycket information/tjat eller är det kanske otydligt vad det handlar om?

Merparten kanske tror att Young Music Sweden är ett superstort skivbolag och tycker bara att ”jaha, ännu en låt ute i musikdjungeln” – musikdjungeln som bara urskiljs genom vad man ser på TV och hör på Radio eller i Spotifys toplistor. Finns det annan musik?!

Det tog 1 sekund att ta fotot på Hibbi.
Det tog 2 månader att producera singeln.
Före singeln blev producerad tog det 10 år att att överhuvudtaget kunna skriva något musikaliskt som sedan ska låta på ett sätt som sociala medier ska tycka är värt att förmedla och sprida vidare.

10 år.

En like på Hibbis bild är kul.
En like på ett inlägg om en singel kan förändra mitt och artistens liv för alltid.

Sociala medier funderar inte på sådant. Sociala medier gillar saker som tar 1 sekund att se och förstå och något som måste falla ”alla” i smaken på något vis och det måste ske direkt på 1 SEKUND – en fin/ful/rolig bild, en text av gripande eller komisk karaktär eller en video där någon är rolig eller misslyckas totalt med något.

Ett klick 1 SEKUND.
That´s it. Sedan tröttnar sociala medier och scrollar till nästa bild/text/video.

… så kanske jag borde lägga in en bild på Hibbi i spånet som i samma sekund man ser fotot spelar upp låten helst ur ena örat för maximal respons/likes/spridning…? Kalla det vad man vill – världen måste höra vår musik på något vis även om det till och med måste ske på ett så banalt och fånigt vis som via ”likes”.
Ja, vad tror ni om det? ha ha Hibbi kanske vore något för nästa singel släpp framöver 😉

Nu är ju inte sociala sidor vad livet består av, och jag har inte direkt examen i marknadsföring utan borde nog fördjupa mig i ämnet framöver med tanke på mitt svammel här 😉 men som oetablerad artist har man inte mycket annat att göra innan man bildat sitt kontaktnät och tankarna dessa dagar när singel-släppet för en ny artist är mitt fokus också så vandrar tankarna kring dessa fenomen och vad som gör att man lyckas förmedla något eller inte vad det nu än må vara.

mestlastaBeing Blogged hjälpte till och skjutsade iväg premiären av låten med artikel som i skrivande stund snart når 265 visningar och ökar varje halvtimme tack vare att människor vi både känner och inte känner av nyfikenhet om innehållet klickat och tagit sig tid att i mer än 1 sekund läsa och lyssna för att sedan sprida det vidare.

Alla ”tjatar” vi på tillsammans och det är bara att konstatera:

Tjat är jobbigt men lönar sig.
Tjat leder till fler spelningar på Spotify
Tjat leder till att fler klickar här och sedan under artistens namn på Spotify klickar i FÖLJ
Fler följare gör kortfattat sagt att låten spelas i Radio och spelas låten i radio så ja, då har vi kommit en bit. När då låten når radio, tv eller artisten är på världsturné tjatas det sedan om detta i social medier igen och så börjar allt om igen ha ha. Och växer o växer – ”det sociala hjulet” 😉

Nåja nog om det.
För övrigt går förstås också telefonerna varma till radiostationer och tidningar och alla möjliga ställen som på något vis kan tycka det vi gör i studion är bra. Några nappar, några är tysta. Himla mycket jobb, roligt, svårt och lärorikt och förhoppningsvis kan det leda till en liten framgång som föder nästa o nästa o nästa osv.

Ja, detta är livet för ett litet skivbolag med ett fåtal artister som från 0 försöker bygga en framtid eller en start av en framtid tillsammans.

Jag avslutar med att tacka Being Blogged som hjälpt oss i starten med artikeln som ni hittar länkat här nedan i orange färg.

 Artikel Being Blogged RBECKA – Should Have Surrendered KLICKA och DELA GÄRNA JÄRNET!! 😀

RBECKA_promo_webb

textBB